جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مردان و زنان استرس را متفاوت از یکدیگر تجربه می کنند.

زنان می‌توانند سریع‌تر، طولانی‌تر و فراتر از مردان پاسخ‌های استرسی داشته باشند.

نکات کلیدی

  • اختلالات مبتنی بر استرس در زنان بیشتر از مردان است.
  • مطالعات نشان می‌دهد که از نظر عصبی، زنان می‌توانند سریع‌تر، طولانی‌تر و فراتر از مردان پاسخ‌های استرسی داشته باشند.
  • درک کردن این مسئله می تواند نحوه حمایت هر یک از دیگری را در مواقع سخت بهبود بخشد.
استرس در زنان

خطاب به زنی که در حال خواندن این مقاله است، آیا تا به حال سعی کرده‌اید استرس خود را برای شریک، دوست یا همکار مرد توضیح دهید و آن ها بدون هیچ ملاحظه‌ای از کنار شما رد شده‌اند؟ این کار می تواند ناامید کننده و در عین حال منجربه ایجاد احساس بی ارزشی در شما شود. ممکن است  به این فکر کنید که آیا مشکلی در شما وجود دارد یا خیر، به خود بگویید که بیش از حد حساس هستید، نباید اجازه دهید همه چیز اینقدر روی شما تأثیر بگذارد، یا باید فردی سرسخت باشید. ممکن این احساس را داشته باشید که شریک زندگی تان به شما اهمیت نمی دهد یا شما را دوست ندارد.

اختلالات مرتبط با استرس مانند استرس پس از سانحه و افسردگی در زنان شایع‌تر از مردان است، اما در طول تاریخ، مطالعات فقط از جوندگان نر برای درک مبانی عصبی این اختلالات استفاده کرده‌اند. برای اصلاح این شکاف در شناخت ما، چندین گروه تحقیقاتی به تفاوت های جنسی در نحوه تجربه استرس موش های نر و ماده پرداخته اند.

 به عنوان مثال، لوکوس سرولئوس یکی از مراکز استرس در مغز است. مطالعه‌ای در بیمارستان کودکان فیلادلفیا با توجه به پاسخ تست استرس فشار خون نشان دهنده این است که ، نورون‌های لوکوس سرولئوس زنانه سریع‌تر از نورون‌های مردانه فعال می‌شوند. موش‌های ماده همچنین نسبت به موش‌های نر گیرنده‌های بیشتری برای انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط با استرس دارند، و نورون‌های آن‌ها مانند نرها، انتقال‌دهنده‌های عصبی را به سرعت از سیناپس‌ها پاک نمی‌کنند، به این معنی که واکنش استرس در ماده‌ها بیشتر از نرها طول می‌کشد.

استرس

البته هورمون‌های جنسی نیز در این موضوع نقش دارند، تستوسترون واکنش های استرس را مهار می کند و استروژن منجربه حساس شدن سیستم استرس در بدن می‌شود. از آنجایی که سطح استروژن در طول چرخه قاعدگی افزایش و کاهش می یابد، زنان نوسانات زیادی را در واکنش به استرس خود تجربه می کنند. مواقعی وجود دارد که زنان به راحتی دچار اضطراب می شوند و در مواقع دیگر کمتر تحت تاثیر این اختلال قرار می‌گیرند.

 

به طور کلی، این نتایج نشان می‌دهند که زنان می‌توانند پاسخ‌های استرس سریع‌تر، فراتر و طولانی‌تری نسبت به مردان داشته باشند.

 

وقتی مردی در مورد یک موقعیت پیش آمده به اندازه یک زن استرس ندارد، می تواند استرس او را بیشتر کند. برای مثال زوجی که با فرزندان خود برای تعطیلات خانوادگی آماده می شوند، در بسیاری از زوج ها، زنان هفته ها درگیر آماده شدن هستند و همواره نگرنند که مبادا چیزی را فراموش کنند، در حالی که مردان بر این باورند که بهتراست شب قبل چمدان را ببندد و بنابراین در طول این چند هفته کمکی نمی کنند. برای زنان، این رفتار می تواند آزار دهنده باشد.

 

اضطراب در زنان

زنان اغلب فقدان استرس مرد را به عنوان انتخابی برای عدم اهمیت دادن می دانند، اما در واقعیت، مغز آنها ممکن است آن را ثبت نکند. در حالی که هیچ پاسخی برای تسهیل کردن این موقعیت ها وجود ندارد، درک کردن درست فرد وجود دارد. در مثال بالا، مرد می‌تواند درک کند که زن راحت‌تر از او استرس می‌گیرد و می‌تواند با کمک در انجام کارها از شریک زندگی‌اش حمایت کند. زن می‌تواند سطح آسیب‌دیدگی‌اش را بررسی کند، و این موضوع را بداند که او به میل خود این گونه تصمیم نمی گیرد که اهمیتی ندهد. به جای این جمله دیرنه که می گوید «فقط باید موافقت کنیم که مخالفت به وجود نیاید»، قدردانی از تفاوت‌هایمان و حمایت از همدیگر طبیعتا سبب می شود راه درازی داشته باشید.

تالیف و ترجمه توسط تیم سرشت برساد 

 

 

منبع: 

 

https://www.psychologytoday.com/us/blog/the-science-of-self/202403/men-and-women-experience-stress-differently

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *